Högkänslig - Hochsensibel auf schwedisch

Hej och välkommen på min blogg! 

Jag heter Anne och är högkänslig. Jag fick höra av högkänslighet för första gången 2012 och har sedan dess läst och skrivit själv mycket om högkänslighet. Min blogg Hochempfindsam handlar mest om HSP (högkänsliga personer) och högkänslighet men även andra inlägg kan förekomma. Bloggen är på tyska men det finns även information och länkar på engelska och svenska.

Jag jobbar med människor och under mina år har jag blivit bättre på att berätta om min högkänslighet och vad det innebär att vara högkänslig. Många tänker fortfarande att det handlar om en sjukdom vilket inte är fallet. Högkänslighet är ett personlighetsdrag och förekommer hos 20-25% av befolkningen. Visste du att även djur kan vara högkänsliga? 

Att vara högkänslig innebär att man har ett känsligare nervsystem. Det kan visas t.ex. genom att man känner, hör, luktar mera intensivt än andra. Eftersom man iaktta även subtila intryck kan man behöva mer egen tid och tid för återhämtning.

Hoppas du får nytta av att läsa här och om du känner för att dela med dig till mig hör gärna av dig. 

Ha det gott! 💓


Länkar:

Sveriges Förening för Högkänsliga (sfh) - Information om högkänslighet, forskning, aktiviteter och lästips

Studie om högkänsliga barn i förskolan (film)

Kriterier för högkänslighet - högkänslig eller sjuk?

Självtest: Är du också högkänslig?

Kommentare

Beliebte Posts aus diesem Blog

Zeit für mich - als Mutter und HSP (erste Zeit nach der Geburt)

INFJ und Persönlichkeitstest

Impulsen folgen